بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) چیست ؟

بایننس_اسمارت_چین_Binance_Smart_Chain_آرمین_آکادمی
رمزارزها - کریپتوکارنسی مقالات آموزشی مقالات آموزشی کریپتوکارنسی (رمزارز)

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) چیست ؟

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) چیست ؟ و ویژگی های این بلاکچین…

 

سلام و درود خدمت خوانندگان آرمین آکادمی

بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain=BSC) با آدرس BEP20  یک شبکه بلاک چین است که برای اجرای برنامه های کاربردی مبتنی بر قرارداد هوشمند ساخته شده است. بایننس اسمارت چین به موازات شبکه بومی بایننس که بایننس چین (Binance Chain) نام دارد به مرحله اجرا گذاشته شده است که به کاربران امکان می دهد که از ظرفیت بالای تراکنش BC و عملکرد قرارداد هوشمند BSC بهره مند شوند.

Binance-Smart-Chain-بایننس-اسمارت-چین-آرمین-آکادمی

علاوه بر این، زنجیره هوشمند بایننس همچنین ماشین مجازی اتریوم (EVM) را پیاده سازی می کند که به آن اجازه می دهد برنامه های مبتنی بر اتریوم مانند متامسک (MetaMask) را اجرا کند.

هدف این پلتفرم این است که توسعه دهندگان را قادر سازد تا برنامه های غیرمتمرکز (DApps) بسازند و به کاربران کمک کند تا دارایی های دیجیتال خود را با تاخیر کم و ظرفیت زیاد مدیریت کنند.

در اوایل سال 2021 تا حدودی به دلیل ازدحام و مسائل مربوط به هزینه تراکنش شبکه (Gas Fee) اتریوم، تعداد زیادی از کاربران، توسعه ‌دهندگان و سرمایه ‌گذاران به دنبال گزینه‌های جایگزینی بودند و در آن مقطع زمانی بایننس اسمارت چین با کاهش هزینه تراکنش خود از 15 Gwei به 10 Gwei توانست برای کاربران به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه و پایدار جذاب تر شود.

از معروف ترین رمز ارزهایی که بر بستربایننس اسمارت چین (BSC)  فعالیت میکنند عبارتند از پنکیک سوآپ (PancakeSwap)، سیف پل (SafePal)، لونا (Luna)، ونوس (Venus)، ریپل (XRP)، آلیس (Alice)، دوج کوین (Dogecoin)، سرتیک (Certik) و….

 

بایننس چین (BC) چیست؟

بایننس چین (BC) با آدرس BEP2 یک بلاک چین است که توسط بایننس توسعه یافته است و هدف آن ارائه یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) برای دارایی های کریپتو است. بایننس چین بر اجماع ( تحمل خطای بیزانسی) Tendermint Byzantine Fault Tolerance و اثبات سهام (PoS) متکی است که بر روی فورک های Tendermint و Cosmos SDK ساخته شده است.

Binance BNB Chain-بایننس اسمارت چین

Tendermint Byzantine Fault Tolerance (ویژگی یک سیستم کامپیوتری است که به آن اجازه می دهد بدون توجه به خرابی برخی از اجزای آن به اجماع برسد)

تندرمینت Tendermint چیست؟ در واقع وظیفه ی مدیریت شبکه ها و لایه‌های اجماع روی بلاکچین را برعهده میگیرد. در حقیقت تندرمینت تراکنش‌های رفت و برگشتی را مرتب و منتشر می‌کند.

 

بایننس کوین بی ان بی (BNB) چیست؟

بایننس کوین (BNB) توکن بومی صرافی بایننس و بایننس چین است و در جولای 2017 در ابتدا به عنوان یک توکن ERC-20 راه اندازی شد. تراکنش‌های BC، توکن‌های BNB را طبق یک برنامه کارمزد تقریباً هر سه ماه یکبار می‌سوزاند. از حداکثر عرضه اولیه 200 میلیون، سوختن تا رسیدن به 100 میلیون ادامه خواهد داشت. BNB یک توکن BEP 2 و پایه توکن بومی BC است.

به عنوان نماد اصلی، BNB به عنوان هزینه تراکنش برای معاملات در BC، هزینه های صدور برای دارایی های جدید، هزینه های ضرب و سوزاندن و غیره عمل می کند. این کوین همچنین به شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) قدرت می‌دهد و برای سهام‌ داری در اعتبار سنجی استفاده می‌شود. همچنین از آن برای پرداخت هزینه های معاملاتی در صرافی بایننس استفاده میشود.

 

برخی از ویژگی های بایننس اسمارت چین (BSC)

بایننس-اسمارت-چین-(Binance-Smart-Chain)-چیست

– بلاک چین مستقل

در حالی که بایننس اسمارت چین به طور موازی با BC اجرا می شود، ولی یک بلاک چین مستقل است. این بدان معناست که حتی اگر BC فعالیت خود را متوقف کند، BSC به اجرای وظایف فنی و تجاری خود ادامه خواهد داد.

 

– سازگار با اتریوم

قراردادهای هوشمند، که با اتریوم سازگار هستند، توسط BSC پشتیبانی می شوند. از طریق این ویژگی، توسعه دهندگان می توانند Dapp ها، ابزارها و سایر اجزای اکوسیستم را بدون اصطکاک زیاد در شبکه BSC بسازند یا انتقال دهند.

 

– حاکمیت سهامداری و جامعه محور

این پلتفرم بر اساس یک مدل اجماع اثبات سهام (PoS) به طور خاص، گواهی اثبات سهام اجرا می شود. توکن بومی BSC یعنی بایننس کوین (BNB)، می‌تواند برای کمک به امنیت شبکه و رای دادن به پروتکل‌های حاکمیت جامعه مورد استفاده قرار گیرد. مدل PoS آن را نیز قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها را سریع‌تر پردازش کند و آن را بالاتر از شبکه‌هایی قرار می‌دهد که هنوز سیستم‌های اثبات کار کامل (PoW) را پیاده‌سازی می‌کنند.

 

– همکاری درون شبکه ای

شبکه های BC و BSC می توانند آزادانه بدون اصطکاک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، علیرغم اینکه BSC یک راه حل لایه 2 نیست (زیرا یک بلاک چین مستقل و موازی با زنجیره بایننس است). این امر باعث می‌شود تا کاربران بتوانند رمزارزهای دیجیتال خود را بین BC و BSC جابجا کنند.

 

– اثبات اعتبار سهام  (Proof Of Staked-Authority)

بایننس اسمارت چین (BSC) برای دستیابی به اجماع شبکه و حفظ امنیت بلاک چین، الگوریتم های اثبات سهام (PoS) و اثبات اعتبار (PoA) را  با هم ترکیب کرده است. اثبات اعتبار (PoA) به دلیل توانایی خود در خنثی کردن حملات 51 درصدی (51% attacks) و همچنین تحمل آن در برابر حملات بیزانس (Byzantine attacks) شناخته شده است.

در این مدل، اعتبارسنجی‌های منتخبی وجود دارند که به نوبت تراکنش‌ها را در شبکه تأیید می‌کنند و وظیفه دارند بلوک‌ها را به روش PoA تولید کنند که میزان سهام و اعتبار آنها در جامعه را در نظر می‌گیرد. برای تبدیل شدن به Validator (بخش مهمی از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) است که مسئولیت آن تأیید بلوک ها برای کسب پاداش است)، یک کاربر باید BNB را به اشتراک بگذارد.

این مدل اجماع به BSC اجازه می دهد تا زمان تشکیل هر بلوک حدود سه ثانیه طول بکشد. اگر یک بلوک پیشنهادی توسط اعتبارسنجی به زنجیره اضافه شود، آنها کارمزد تراکنش های انجام شده در آن بلوک را به عنوان پاداش دریافت می کنند.

 

– حد نصاب اعتبار سنجی (Validator Quorum)

حد نصاب اعتبارسنجی برای ایمن سازی شبکه BSC مورد نیاز است. این بلاک چین دارای 21 اعتباردهنده (Validator) است که هر 24 ساعت توسط سهامداران BNB انتخاب می شوند. هر کسی می‌تواند برای انتخاب به‌عنوان اعتبارسنجی کاندید شود، اما فقط کسانی که متعلق به 21 نود (Node) برتر هستند برای مجموعه اعتبارسنجی بعدی انتخاب می‌شوند.

در این سیستم برای پلتفرم یک دوره epoch (دوران) وجود دارد، که در آن مجموعه های اعتبار سنجی می توانند شبکه BSC را در صورت نیاز به روز کنند. هر epoch از 240 بلوک تشکیل شده است که زمان مورد نیازش حدود 20 دقیقه است.

بایننس اسمارت چین همچنین “slashing” را برای بازدارندگی افراد مخرب از تأیید اعتبار تراکنش‌های نادرست یا امضای مضاعف پیاده‌سازی کرده است. در واقع Slashing طوری طراحی شده است که یک مهاجم و کسی که قصد تخریب سیستم را دارد، شناسایی کند.

 

– کوین بایننس (BNB)

BNB توکن کاربردی بومی اکوسیستم بایننس است که هم برای BSC و هم برای BC قابل استفاده است. BNB عمدتاً برای پرداخت هزینه تراکنش در پلتفرم BC و Binance DEX، سهام و انتقال دارایی استفاده می شود. BNB همچنین می تواند برای اجرای قراردادهای هوشمند در BSC استفاده شود.

برای کسانی که می‌خواهند در امنیت شبکه شرکت کنند یا پاداش‌های BNB بیشتری کسب کنند، این افراد میتوانند BNB های خود را در یک قرارداد هوشمند استیک (سپرده گذاری) کنند و اگر کاربران بخواهند، می‌توانند سهام خود را به اعتبارسنجی BSC به انتخاب خود واگذار کنند و جوایز متناسبی کسب کنند.

 

– سایر توکن های پشتیبانی شده (BEP2، BEP8، ERC20).

توکن های BEP2 و BEP8 هر دو در شبکه های BC و BSC پشتیبانی می شوند. همچنین توکن‌های ERC-20 یا توکن‌های BEP2E که به عنوان شبکه نامیده می‌شوند هم در بلاکچین  BSC پشتیبانی می‌شوند. راه‌هایی برای «تقویت» بیشتر توکن‌های ERC-20 در پلتفرم وجود دارد. فقط با افزودن شناسه‌های بیشتر روی یک دارایی مانند اسم رمز، آدرس مالک و تعریف دقیق اعشاری و غیره. این فرآیند را الزامات توکن یا Token binding نامیده می شود.

 

سخن آخر

بایننس اسمارت چین یک پلتفرم سریع و کم هزینه DApp (برنامه غیر متمرکز) برای کاربران ارزهای دیجیتال است. جای تعجب نیست که تعداد کیف پول‌های فعال و حجم کل تراکنش‌های آن هر روز در حال افزایش است.

بایننس اسمارت چین یک پلتفرم سریع و کم هزینه DApp (برنامه غیر متمرکز)

تا زمانی که محبوب‌ ترین بلاک چین مبتنی بر قرارداد هوشمند یعنی اتریوم، همچنان با تراکم، سرعت پایین تراکنش و کارمزدهای گزاف تراکنش مبارزه می‌کند، می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش پذیرش جایگزین‌های مقرون ‌به ‌صرفه ‌تر مانند BSC، پولکادات, کاردانو و سولانا باشیم.

اسمارت چین بایننس Smart Chain قطعا پتانسیل پذیرفته شدن توسط پروژه‌های بلاک چینی و حوزه دیفای در سرتاسر جهان را داراست. علاوه بر سوزاندن دوره‌ای توکن‌های BNB که موجودی این ارز را کاهش می‌دهند، زنجیره هوشمند هم تقاضا را برای این خرید بایننس کوین افزایش خواهد داد از طرفی پتانسیل چند برابر شدن قیمت بایننس کوین بی ان بی BNB بسیار بالاست. ترکیب قراردادهای هوشمند در بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات، قدمی بزرگ برای دنیای نوظهور بلاک چین به شمار می‌آید.

 

⚠️خوانندگان عزیز:  لطفا دقت کنید که پست های تیم آرمین آکادمی، به هیچ عنوان سیگنال خرید و فروش نیستند!!!

لطفا از پست های ما در جهت خرید و فروش در بازارهای ارزدیجیتال، فارکس و بازارهای جهانی بدون مشاوره با تیم ما اقدام به معامله نکنید!!!  این پست ها، فقط جنبه آگاهی و اطلاع رسانی دارند.

 

🌐 منابع : Coinmarketcap / Binance / armin-academy.com

تلگرام آکادمی : 🆔 @Armin_Academy1

 

به این مقاله امتیاز دهید!post
در صورت تمایل پست های ما را به اشتراک بگذارید *

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریپتوکارنسی