توکن غیر مثلی NFT (Non-Fungible Token) چیست ؟ معرفی 10 تا از بهترین سایت های NFT

توکن غیر مثلی(NFT) چیست
رمزارزها - کریپتوکارنسی مقالات آموزشی مقالات آموزشی کریپتوکارنسی (رمزارز)

توکن غیر مثلی NFT (Non-Fungible Token) چیست ؟ معرفی 10 تا از بهترین سایت های NFT

توکن غیر مثلی یا غیرمشابه NFT (Non-Fungible Token) چیست ؟

سلام و درود خدمت خوانندگان آرمین آکادمی :

 

مقدمه

بی شک میتوان گفت که در سال 2021 ما شاهد انقلاب توکن های غیر مثلی (NFT) در دنیای هنر بودیم. توکن های غیر قابل معاوضه آثار هنری و سایر مجموعه های کلکسیونی را به دارایی های منحصربفرد در فضای دیجیتال تبدیل می کنند که به راحتی در بلاک چین قابل معامله شدن است.

اگرچه ممکن است درک این موضوع برای افراد ناآشنا بسیار ساده نباشد، اما بازدهی بسیار زیادی برای بسیاری از هنرمندان، نوازندگان، اینفلوئنسرها و موارد مشابه داشته است، زیرا سرمایه گذاران هزینه های دلاری زیادی  را برای داشتن نسخه های NFT تصاویر دیجیتال خرج می کنند. به عنوان مثال، اولین توییت جک دورسی مالک شرکت توییتر به قیمت 2.9 میلیون دلار به فروش رفت یا یکی از ان اف تی های مربوط به کریپتوپونک 7.5 میلیون دلار فروخته شد. در تصویر زیر شما 5 تا از گرانترین آنها را مشاهده میکنید که کاربران برای خرید آنها پول های زیادی پرداخت کرده اند.

پر فروشترین ان اف تی ها

 

توکن های غیر مثلی تنها به دنیای هنر ختم نمیشوند. از این تکنولوژی برای ساخت شخصیت های بازها هم استفاده میشود و شرکت های بزرگ بازیساز از این روش میلیاردها دلار کسب درآمد کردند. مطمئنا شما هم اسم بعضی از آنها مثل اکسی اینفینیتی یا سندباکس را شنیده اید. این بازیها به واسطه تکنولوژی NFT و همچنین سیاست کسب درآمد برای بازیکنان , میلیون ها نفر کاربر را به سمت خود جذب کردند.

بازیهای تحت ان اف تی

Pictures Source: https://axieinfinity.com  –  https://www.sandbox.game/en

 

اما توکن غیرمثلی دقیقا چیست؟

در این مقاله ما از عملکرد NFTها گرفته تا نحوه ساخت آنها و تمام جزئیات دقیق NFT ها را زیر ذره بین میبریم.

توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان توکن‌های غیرمثلی (NFT)، دارایی‌های رمزنگاری شده هستند که در یک بلاک چین با کدهای شناسایی منحصر به فرد از یکدیگر متمایز هستند. متمایز یعنی اینکه مشابه آن تولید نشده و این امر باعث خاص شدن آن و افزایش ارزش آن میشود، دقیقا مثل یک اثر هنری. ان اف تی ها با توکن های قابل تعویض مانند ارز دیجیتال ها (بیت کوین، اتریوم، سولانا و…) متفاوت هستند و برخلاف کریپتوها، نمی توان آنها را به صورت معادل معامله کرد یا مبادله کرد.

 

تفاوت ان اف تی با توکن مثلی

برای درک بهتر این موضوع، اجازه بدید که با زبان ساده تر و مثل های کاربردی آن را بررسی کنیم. ما زمانی پول ، کریپتو، طلا و یا کالای را مثلی یا قابل تعویض می نامیم که واحدهای آن به یکدیگر قابل تعویض باشند و هر کدام از آنها دارای ارزشی یکسان باشند و بیشتر یا کمتر از دیگری نباشد.

بطور مثال از نظر ارزشی یک اسکناس 5 دلاری با بقیه اسکناس های 5 دلاری دیگر کاملا برابر است و شما میتوانید آنها را با هم تعویض یا مبادله کنید.  یا یک عدد بیت کوین از نظر ارزشی کاملا برابر است با بقیه بیت کوین ها در سراسر جهان .

اما در مورد دارایی های غیر مثلی (NFT) این عنوان درست نمیباشد. مثلا شما نمیتواند یک آپارتمان کوچک را با یک ویلای بزرگ که ارزش بیشتری دارد تعویض یا مبادله کنید . یا اینکه نمیتوان بلیط قطار را با بلیط هواپیما که ارزش بالاتری دارد تعویض کرد.

تفاوت توکن غیر قابل تعویض با توکن قابل تعویض

مزایا و معایب توکن های غیر مثلی

مزایا:

  • توکن های غیر مثلی استاندارد شده اند، به این معنی که می توانیم به آنها یک مقدار واقعی اختصاص دهیم. این باعث می شود که آنها به راحتی قابل انتقال باشند . شما میتوانید بعد از خرید، آن را به راحتی به کیف پول دیجیتالی خودتون انتقال دهید و یا بین دو تا کیف پول جابجاش کنید. (البته این مورد در صورتی امکان پذیر است که کیف پول دیجیتالی شما بتواند از کد بلاک چینی که NFT بر روی آن تولید شده، پشتیبانی کند. اگر کیف پول شما آن را پشتیبانی نکند ، عملا توکن غیر مثلی در کیف پول شما قابل دیدن نیست).
  • صاحبان NFT می توانند نسبت به ارزش ان اف تی خود اطمینان داشته باشند، زیرا به دلیل غیرمتمرکز و دائمی بودن آنها در سیستم بلاک چین، جعل کردن آنها دشوار است. این صفت به خریداران اجازه می دهد تا حق مالکیت خود را برای آن اثر NFT حفظ کنند و هیچ کس نمی تواند بعداً اطلاعات آن را عوض کند و به نام خود ثبت کند.
  • ارزش و قابلیت همکاری در سیستم توکن های غیر مثلی، چارچوبی قوی را برای علاقمندان به بازی، ورزش، هنر و فناوری فراهم می کند. هر کالایی در این جوامع قابل مبادله است و ارزش خود را حفظ می کند. بطور مثال اگرشما یک توکن NFT از یک بازی کامپیوتری را دارید، به راحتی میتواند داخل کیف پول دیجیتالیتون نگه داری کنید و یا اینکه آن را به کاربر دیگه در همان بازی بفروشید.
  • یکی از بزرگترین مشکلات توکن های قابل تعویض مانند ارز فیات (دلار، یورو، پند و…)، خطر تقلب است. برخلاف توکن های قابل تعویض، NFT ها امن تر هستند. بلاک چین به عنوان یک سیستم امنیتی در تبادل NFT ها عمل می کند. دارایی هایی که در قالبNFT  هستند، سریعتر و آسانتر نسبت به دیگر پلتفرم ها جا به جا میشوند.

معایب :

  • با وجود تمام مزایای NFT ها، آنها هنوز هم یک محصول خاص هستند. آنها هنوز به طور گسترده مورد پذیرش قرار نگرفته اند. اگر از نظر سودآوری به آن نگاه کنید، تنها گروه نسبتاً کمی از علاقه مندان از آنها سود می برند.
  • فناوری مورد استفاده در توسعه NFT ها داری پیچیدگی خاصی است. در حالی که این موضوع برای توسعه دهندگان معتبر قابل بحث است، توسعه دهندگان سطح ابتدایی برای رسیدن به ماهیت همیشه در حال تکامل NFT ها مشکل دارند.
  • توکن های غیر قابل معاوضه، غیر قابل تقسیم هستند. این باعث بروز این مشکل میشود که نمیتوان از NFT ها برای خرید در سطح خرد استفاده کرد . مثلا یک 10 دلاری (توکن قابل تعویض) را شما میتواند به 10 تا یک دلاری تبدیل کنید و با آن جنس ارزان تر بخردید ولی این عمل مقرون به سرفه نیست که یک کالایی که قیمتش 1 دلار است را  با یک توکن غیر مثلی 10 دلاری معامله کنید. اقلامی که با استفاده از توکن‌های قابل تعویض معامله می‌شوند در حال حاضر بیشتر از دارایی‌های NFT ارزش دارند.
  • احتمال وجود حباب NFT  را باید در نظر گرفت. این امکانات NFT می‌تواند تبلیغات بیش از حد ایجاد کند و مردم را وادار کند که بدون درک دقیقی از سیستم و از روی طمع و وسوسه، سرمایه زیادی وارد بازاری کنند که هنوز نوپا است. اگر همینطور پول به این بازار وارد شود و قیمت ها از ارزش واقعی خود فاصله بگیرند، باعث ایجاد حباب، تورم و در آخر سقوط آن بازار میشود.
  • برخی یا اکثر NFT ها در واقع بر روی یک سرور غیرمتمرکز میزبانی نمی شوند. این بدان معناست که اگر یک NFT از شخصی خریداری کرده باشید و او پرداخت قبوض سرور خود را متوقف کند، ممکن است NFT و پول خود را از دست بدهید. اطمینان حاصل کنید که NFT شما روی سیستم توزیع فایل همتا به همتا و غیر متمرکز (IFPS) قرار دارد.

 

بازار NFT

معرفی 10 تا از بهترین سایت های NFT در دنیا:

کجا میتوان NFT ها را خرید و فروش کرد

در حال حاضر پلتفرم های مختلفی برای خرید و فروش توکن های غیرمثلی وجود دارد . لیست زیربه 10 تا از بهترین سایت های معروف در این زمینه اشاره شده است. با دوبار کلیک کردن روی هر کدام میتوانید به سایت مربوطه وصل شوید.

  1. OpenSea
  2. Rarible
  3. SuperRare
  4. NiftyGateway
  5. Foundation
  6. AtomicMarket
  7. Async Art
  8. Mintable
  9. MakersPlace
  10. KnownOrigin

در حال حاضر از سایت های بالا,  OpenSea و Rarible بیشترین کاربر را دارند. پلتفرم OpenSea رایگان است ، اما از کاربران هزینه تراکنش خرید یا فروش توکن ان اف تی را دریافت میکند. برعکس، Rarible هزینه کمی برای قرار دادن NFT در بازار دریافت می کند. Rarible به کاربران این اجازه را می دهد که انواع فایل های مختلف از جمله PNG، GIF، WEBP، MP4 یا MP3 را با حداکثر حجم 30 مگابایت آپلود کنند، در حالی که OpenSea برای انواع فرمت های فایل از جمله JPG، PNG، GIF، SVG، MP4، WEBM، MP3، WAV، OGG، GLB، GLTF، با حداکثر حجم 100 مگابایت باز است.

 

نحوه ساخت NFT :

نحوه ساخت ان اف تی ها در هر پلتفورمی متفاوت است و هر کدام از این سایت ها دارای ویژگی های خاص خود هستند که در این مقاله نمیتوان به اختصار توضیح داد. به همین دلیل ما سعی کردیم که روش جامع  ساخت آنها که در اکثر این پلتفورها یکسان است را به زبان ساده برای شما بیان کنیم.

قبل از اینکه بخواهید عکس یا فایل موزیک خود را در این پلتفرم ها بارگذاری کنید و به NFT تبدیل کنید، باید یک کیف پول در سایت مورد نظر خود راه اندازی کنید. در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید که آیا فایل مورد نظرتون را میخواهید در یک نسخه یا در چند نسخه کپی NFT بفروشید. همچنین باید مشخص کنید که میخواهید یک واحد ان اف تی بسازید یا مجموعه ای از آنها. اگر گزینه مجموعه را انتخاب کنید، بایستی یک مجموعه از عکس ها را بارگذاری کنید. در مرحله بعد، دستورالعمل‌های آپلود فایل مربوطه است و نام ‌گذاری NFT خود را باید انجام دهید. بعد از آن باید روش پرداخت خود را تعیین کنید و هزینه‌ها را پرداخت کنید.

در مرحله آخر NFT شما ساخته میشود که میتوانید آن را بفروشید یا به صورت نمایشگاهی آنجا نگه دارید تا بقیه کاربرها بتواند اون عکس یا اثر هنری شما را ببینند و یا اینکه کلا میتوانید به کیف پول خود انتقال دهید.

 

🎓 ممنون  که مقاله آموزشی ما را مطالعه کردید، لطفا نظرات خودتان را برای ما بنویسید و به تیم آرمین آکادمی انرژی مثبت بدهید! 🙏🏻🌹🎯😊

 

🌐 منابع :  investopedia /c-sharpcorner / learningcryptos / armin-academy.com

تلگرام آکادمی : 🆔 @Armin_Academy1

 

به این مقاله امتیاز دهید!post
در صورت تمایل پست های ما را به اشتراک بگذارید *

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریپتوکارنسی