شبکه همتا به همتا یا (P2P) Peer to Peer چیست؟

شبکه همتا به همتا یا Peer to peer چیست
رمزارزها - کریپتوکارنسی مقالات آموزشی مقالات آموزشی کریپتوکارنسی (رمزارز)

شبکه همتا به همتا یا (P2P) Peer to Peer چیست؟

شبکه همتا به همتا، نظیر به نظیر و یا Peer to Peer (P2P)

شبکه همتا به همتا یا Peer to peer چیست

در این پست قصد داریم که شبکه همتا به همتا یا Peer to Peer (P2P) را به زبان ساده توضیح دهیم…

شبکه همتا به همتا یا (P2P) شبکه ای است که در آن دو یا چند کامپیوتر شخصی از فواصل دور، میتوانند فایل هایی را بین همدیگر به تبادل و به اشتراک بگذارند. درواقع هیچ سرور مرکزی وجود ندارد و کاملا به صورت غیرمتمرکز این تبادلات بین طرفین انجام میشود.

در ساده ترین شکل خود، یک شبکه همتا به همتا (P2P) زمانی ایجاد می شود که چندین کامپیوتر شخصی به همدیگر متصل شده و منابع را بدون عبور از یک کامپیوتر سرور جداگانه و مرکزی به اشتراک بگذارند.

به عبارتی دیگر، سرویس همتا به همتا همچنین  یک پلتفرم غیرمتمرکز است که به موجب آن دو فرد مستقیماً بدون واسطه شخص ثالث با یکدیگر تعامل و اشتراک دارند.

لازم به ذکر است که، یک شبکه همتا به همتا شامل چندین کامپیوتر است که هر کامپیوتر در شبکه به عنوان یک مشتری و سرور عمل می کند و مستقیماً با کامپیوتر های دیگر ارتباط برقرار می کند. در یک شبکه همتا به همتا، مثل پرینتر یا چاپگر روی یک کامپیوتر می تواند توسط هر یک از کامپیوترهای دیگر در شبکه استفاده شود. تنها چیزی که لازم هست راه برای اتصال آنها است، مثل یک روتر Wi-Fi پرسرعت که به راحتی به صورت نتورک میتوانند کامپیوتر ها و مشتریان با هم ارتباط برقرار کنند.

جهش این سرویس برای تقریبا اولین بار در سال 1999، توسط سیستم های به اشتراک گذاری فایل موزیک، مانند برنامه اشتراک گذاری موسیقی Napster  ظاهر و رایج شد. جنبش همتا به همتا به میلیون ها کاربر اینترنت اجازه داد که مستقیماً از راه دور به همدیگر متصل شوند، گروه ها تشکیل دهند و با یکدیگر بتوانند از طریق این سیستم همکاری هایی از راه دور انجام دهند. ( که امروزه به نام دورکاری معروف و شناخته شده است )

امروزه سرویس های P2P فراتر از سرویس‌ های صرفاً اینترنتی رشد کرده‌اند، اگرچه این سرویس حتما نیاز به شبکه اینترنتی دارد ولی  خدمات همتا به همتا شامل فعالیت هایی است که از خرید و فروش ساده تا مواردی که بخشی از اقتصاد اشتراک تلقی می شوند را شامل می شود. برخی از خدمات همتا به همتا اصلاً شامل تراکنش پرداختی توسط کاربران نمی‌شوند، اما آنها افراد را برای کار روی پروژه‌های مشترک، اشتراک‌گذاری اطلاعات یا ارتباط بدون واسطه مستقیم گرد هم می‌آورند. این نوع از خدمات (P2P) ممکن است به عنوان خدمات غیرانتفاعی رایگان استفاده شود یا از طریق تبلیغات برای کاربران یا فروش داده ها  میتوانند به صورتی کسب درآمد  کنند.

شبکه همتا به همتا - P2P Trading

اجازه بدید با یک مثال بسیار ساده این موضوع را توضیح بدهیم. فرض کنید شما میخواهید 200 دلار تتر (USDT) و یا حتی بیت کوین از صرافی ها خریداری کنید، اما متاسفانه شما کارت بانکی ندارید که پول را از طریق بانک جهانی به صرافی وارد کنید یا حالت دوم، اینکه شما نمی خواهید از طریق بانک خودتان پول به صرافی واریز کنید.

در این حالت شما به راحتی میتوانید از سیستم (P2P) از یک سری از صرافی هایی که این سرویس همتا به همتا را ارایه میدهند استفاده کنید. به عنوان مثال صرافی ها و یا سایت هایی مثل، بایننس،  لوکال کریپتو و یا کوین بیس به راحتی این سرویس ها را در اختیار شما قرار می دهند.

برای مثال عکس بالایی که مشاهده میکنید سیستم همتا به همتا (P2P) بخش  خرید و فروش  صرافی بایننس میباشد.

بایستی دقت کنید زمانی که قصد دارید از سیستم همتا به همتا برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال، داخل این گونه پلتفرم ها استفاده کنید اشخاصی وجود دارند که مدت هاست خرید و فروش را بدون واسطه انجام میدهند. و اگر تصمیم دارید که از طریق این سیستم خرید و یا فروش انجام بدهید مطمعن شوید که اشخاص رنک و گرید بالایی Grade و اعتماد بالایی رو دراین گونه پلتفرم ها دریافت کرده اند و بارها و بارها پولی که به این اشخاص داده شده مطمئن و قابل اعتماد بوده اند.

و در آخر اجازه بدید معایب و مزایای این سیستم  را بررسی کنیم:

مزایا و معایب (P2P) شبکه های همتا به همتا دارای مزایا و معایبی هستند.

مزایا عبارتند از: 

1- نیازی به خرید سرور گران قیمت نیست.

2- هر کاربر، کامپیوتر خود را به صورت شخصی مدیریت می کند، به این معنی که نیازی به مدیر شبکه نیست.

3- کاربران نیازی به دانش فنی ندارند زیرا راه اندازی از طریق نرم افزارهای مخصوص انجام می شود.

4- یک شبکه (P2P) را می توان در خانه ها و مشاغل های کوچک هم راه اندازی کرد. با این حال، هر کامپیوتر باید به صورت جداگانه نگهداری شود.

5- از مزیت های خوب این سرویس که میتوان اشاره کرد، ترافیک  کم شبکه نسبت به شبکه کلاینت سرور مرکزی است.

معایب عبارتند از:

1- کاربران نمی توانند به صورت مرکزی از فایل ها و پوشه ها پشتیبان تهیه کنند. یعنی  امکان بک آپ گیری وجود ندارد و بایستی به صورت دستی انجام بدهند. (یعنی امکان تهیه نسخه پشتیبان وجود ندارد)

2- هر کامپیوتر توسط کامپیوتر های دیگر قابل دسترسی است که عملکرد کاربر را کند می کند.

3- فایل ها به طور مرکزی در یک جای خاص سازماندهی نشده اند. در عوض آنها در کامپیوتر های جداگانه به صورت جدا جدا ذخیره می شوند. اگر کاربری فایل های اصلی را در اختیار نداشته باشد،  پیدا کردن فایل‌ها برایش بسیار دشوار خواهد شد.

4- هر کاربر مسئول اطمینان از عدم ورود ویروس به شبکه است. و حتی بایستی دقت کند که فایل های اشتراکی میتوانند توسط اشخاص دیگر دارای ویروس و یا بدافزار (Malware)  باشند.

 

🎓 ممنون  که مقاله آموزشی ما را مطالعه کردید، لطفا نظرات خودتان را برای ما بنویسید و به تیم آرمین آکادمی انرژی مثبت بدهید! 🙏🏻🌹🎯😊

 

به این مقاله امتیاز دهید!post
در صورت تمایل پست های ما را به اشتراک بگذارید *

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریپتوکارنسی