بیت کوین چیست Bitcoin؟ چه کارآیی و کاربردی دارد؟

بیت کوین Bitcoin چیست
رمزارزها - کریپتوکارنسی مقالات آموزشی مقالات آموزشی کریپتوکارنسی (رمزارز)

بیت کوین چیست Bitcoin؟ چه کارآیی و کاربردی دارد؟

بیت کوین Bitcoin پادشاه ارزهای دیجیتال

 

مقدمه

بیت کوین  (Bitcoin) چیست؟ این اولین سوال افرادی است که به تازگی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شده و نام پادشاه ارزهای دیجیتال  به گوششان رسیده است.

بیت کوین با علامت اختصاری  BTC  تحول بزرگی در دنیای بازارهای مالی دیجیتالی ایجاد کرده که از سال 2008 تا به امروز (2022) دنیای معاملات اقتصادی را روزبه‌روز شگفت‌زده می‌کند.

اگر بخواهیم بیت کوین را  معرفی و تعریف کنیم …

بیت کوین، یک ارزدیجیتالی جدید با نماد اختصاری ₿، یعنی ارز غیرمتمرکز بر روی بستر بلاک چین است که بدون نیاز به داشتن بانک مرکزی و یا یک سنتر مرکزی (بدون واسطه هیچ شخص و یا ارگانی) از یک کاربر به کاربر دیگر در شبکه الکترونیکی به صورت همتا به همتا بر روی شبکه بلاک چین ارسال می شود.

اگر بخواهیم به زبان ساده همتا به همتا یا ( Peer-to-peer ) را توضیح دهیم یعنی سیستم شبکه ای متشکل از کامپیوترها است که از ساختاری توزیع شده تبعیت می­کنند و از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند. با این مفهوم که هر کامپیوتر می‌تواند از اطلاعات کامپیوتر دیگر استفاده کرده یا به کامپیوتر دیگر اطلاعات بفرستد. این نوع شبکه ساده‌ ترین و سریعترین روش شبکه‌ سازی می‌باشد.  اگر تمایل دارید که اطلاعات جامع تری از شبکه همتا به همتا بدست بیاورید این مقاله زیر را بخوانید :

بیت‌ کوین یک رمزارز دیجیتال غیر متمرکز که در ژانویه سال 2009 تشکیل شده است. بیت کوین نسبت به مکانیزم های پرداخت آنلاین سنتی که امروزه استفاده میشود، کارمزد تراکنش های کمتری را دارد و همچنین از سرعت بالاتری هم برخوردار است.

تراکنش های این شبکه، توسط گره های شبکه از طریق رمزنگاری تأیید شده و در یک دفتر کل توزیع شده عمومی به نام زنجیره بلوکی ثبت و تایید می شوند. این ارز رمزنگاری شده (بیت کوین) در سال 2009 برای اولین بار توسط شخصی یا گروهی نامعلوم و ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو اختراع و به دنیا معرفی شد.

بیت کوین به عنوان یک نوع ارز دیجیتال، شناخته می شود زیرا از رمزنگاری برای حفظ امنیت آن استفاده می کند. هیچ بیت کوین فیزیکی و حقیقی در دنیا وجود ندارد، فقط موجودی در یک دفتر کل نگهداری می شود که همه به آن دسترسی شفاف دارند (البته به صورت رکورد رمزگذاری شده است).

تمام تراکنش‌ های بیت‌ کوین توسط حجم عظیمی از قدرت محاسباتی از طریق فرآیندی به نام «ماینینگ» یا استخراج تأیید می‌شوند. بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی پشتیبانی نمی شود، و علیرغم اینکه بیت کوین در اکثر نقاط جهان پولی به معنای واقعی شمرده نمیشود و مالیاتی برای آن کسی پرداخت نمیکند، بسیار محبوب شده است و از طرف دیگر باعث راه اندازی صدها ارز دیجیتال دیگر هم شده  که در مجموع به آنها آلت کوین گفته می شوند.

بیت کوین در هنگام معامله به صورت اختصاری BTC خوانده می شود. و از نماد معاملاتی معروف مثل BTC/USDT – (بیت کوین به تتر) و یا BTC/USDC – (بیت کوین به دلار)  استفاده میشود.

همانطور که بالا اشاره کردیم شخص یا گروهی به نام ساتوشی ناکوموتو که سازنده «Bitcoin» بوده است هنوز هویت این شخص مشخص نشده و جالبه که بدانید طبق داده هایی که بین سال 2009 تا 2010 موجود است، سازنده این ارزدیجیتال روی این رمزارز کار میکرده  تا بتواند باگ های آن ارز را برطرف کرده  و بعد از اینکه مطمئن شده که بیت کوین به راه خودش ادامه میدهد دیگر هیچ آپدیت جدیدی روی این شبکه اعمال نشده است و برای ناشناس بودن و ایجاد تحول مالی داخل این سیستم، ترجیح داده که کماکان ناشناس و بدون هویت باقی بماند.

درسال 2021 در ماه سپتامبر، کشور السالوادور به طور رسمی این ارزدیجیتال یعنی بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت و اولین کشوری است که بیت کوین را وارد سیستم پول مالی کشورش کرده است.

این ارزدیجیتال محبوب و غیر فیزیکی. مرکب از بیت و سکه است. هیچ قرارداد یکسانی برای سرمایه گذاری بیت کوین وجود ندارد.

این رمزارز با کامپیوترهای قوی و همراه با مصرف زیاد انرژی برق تولید می‌شوند. به کریپتوکارنسی‌ها «ارز دیجیتال» هم گفته می‌شود. این ارزها، شکلی از پول‌های دیجیتالی هستند که با محاسبات ریاضیاتی پیچیده خلق می‌شوند. شاید سوال کنید که «کریپتو» در واژه کریپتوکارنسی به چه معنا است و اصلا از کجا می‌آید؟ این واژه از «کریپتوگرافی» گرفته شده است.

کریپتوگرافی به فرایندی گفته می‌شود که از خلق سکه‌های جدید محافظت می‌کند. نکته مهمی که درباره ارزهای دیجیتال وجود دارد، نبود نظارت‌های مرکزی بر آنها است. به زبان ساده، هیچ دولت، نهاد و اُرگانی روی این رمزارزها نظارت ندارد و در بستر شبکه‌ای کاملا آزاد، بی‌سانسور و بی‌مانع فعالیت می‌کنند. دولت‌های مختلف در کشورهای گوناگون، هنوز نمی‌دانند که باید چه واکنشی نسبت به ارزهای دیجیتال داشته باشند. برخی از آنها، با ممنوع کردن فعالیت در این عرصه به دنبال محدود کردن آثار آن هستند! و برخی دیگر تلاش می‌کنند تا آن را بهتر درک کرده و با شناختش از ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد، نهایت استفاده را ببرند.

بیت کوین یک دارایی ارزدیجیتال است که بر بستر شبکه‌ بلاک چین پیاده‌ سازی شده است. بلاک چین یک سیستم به اشتراک گذاری اطلاعات است که همه‌ افراد حاضر در آن شبکه به این اطلاعات که در دفتر کل مخصوص نگه‌ داری می‌شوند دسترسی دارند.

نکته بسیار مهم این است که در سیستم بانکداری فعلی، بانک از نقل و انتقال دارایی و تمام جزئیات آن با خبر می‌شود، اما در بلاک چین این اطلاعات در دفتر کل مرکزی که همه به آن دسترسی دارند ثبت خواهد شد.

در هر اشتراک‌ گذاری، کد فرستنده، کد گیرنده و مبلغ ارسالی مشخص می‌شود، و در دفتر ثبت می‌گردد و تا ابد امکان رجوع به آن وجود دارد. حجم فعلی دفتر «Bitcoin» به بیش از ۳۲۰ گیگابایت تا به الان رسیده است.

هر کیف پول یک سیستم امنیتی قوی دارد که از دو کد تشکیل شده است، یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی.

هر تراکنشی که در شبکه‌ رمزارزها انجام می‌شود با کلید خصوصی شما که بر اساس یک سیستم رمزنگاری خیلی قوی تولید شده است، امضا می‌گردد.

توجه داشته باشید فقط شما به کلید خصوصی دسترسی دارید ولی هنگامی که تراکنش در دفتر مرکزی ثبت شود، افراد می‌توانند آن تراکنش را بر اساس کلید عمومی مشاهده کنند. و همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم تمامی تراکنش ها برای همه عموم مردم به صورت شفاف و قابل مشاهده است.

بیت کوین چیست

این رمز ارز معروف در سال 2008 توسط یک شخص ناشناس به‌نام  ساتوشی ناکاموتو  (Satoshi Nakamoto) خلق شد. زمانی‌که اعتماد مردم به بانک‌ها به حداقل‌ترین حد خود رسیده بود؛ فرد یا گروهی ناشناس که به خود لقب ساتوشی ناکاموتو داده‌اند، وایت پیپر  (White papers) آن را منتشر کردند. در این وایت‌پیپر، بیت کوین به‌عنوان پول رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز برای استفاده در بازارهای مالی معرفی شد.

با این وجود که این رمز ارز در سایت‌های Open source (متن باز)  SourceForge.net و Github  ثبت شده بود؛ اما، تا سال 2009 هنوز در دست توسعه قرار داشت و قیمت‌گذاری روی آن صورت نگرفته بود.

 

خرید پیتزای معروف با بیت‌کوین

با کشف بلاک چین بیت‌کوین توسط ناکاموتو اولین تراکنش آزمایشی Bitcoin میان ساتوشی ناکاموتو و هال فینی به ارزش ده BTC  انجام شد.

این اولین باری بود که نرم‌افزار Bitcoin Core ساخته و در دسترس عموم قرار گرفت. در سال 2010 اولین تراکنش واقعی این رمز ارز توسط برنامه نویس فلوریدایی به نام Laszlo Hanyecz  انجام شد که در آن 10 هزار بیت‌کوین برای خرید یک پیتزا پرداخت کرد. (گفتنی است ارزش این تعداد BTC در آن زمان تنها 25 دلار بود). پس از اولین تراکنش موفقیت‌آمیز، تراکنش این رمز ارز در معاملات به‌صورت رسمی و جدی مطرح شد.

خرید یک عدد پیزا با 10 هزار بیت کوین

پادشاه رمز ارزهای این روزهای بازار  راه سخت و دشواری را تا به امروز سپری کرده و توانسته به اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال مطرح جهان تبدیل شود. اگر نمی‌دانید بیت‌کوین چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی برای آشنایی با زیرو‌بم بیت‌کوین باشد. پس با ما همراه باشید تا صفر تا صد پادشاه ارزهای دیجیتال را بیشتر بشناسید.

 

چه کسی بیت کوین را اختراع کرد؟

با انتشار مقاله‌ای از سوی ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 گمانه‌زنی‌هایی از هویت واقعی این فرد زده می‌شد. برخی افراد او را متولد 1975 با ملیت ژاپنی معرفی می‌کردند. اما این هویت تنها در حد فرضیه باقی ماند و با گذشت زمان برنامه‌نویسان مشهوری از جمله هال فینی (Hl Finney) که در تست آزمایشی بیت‌کوین دست داشت به‌عنوان Nakamoto معرفی شد که فینی این فرضیه را رد کرد.

چه کسی ساتوشی ناکاموتو است

در سال ۲۰۱۴ میلادی، نشریه  «نیوزویک»، یک فیزیک‌دان ژاپنی به نام «دوریان ناکاموتو»، (Dorian Nakamoto) را ساتوشی واقعی و نقاب‌دار بیت‌کوین معرفی کرد.

شباهت‌های این دو شخص بسیار نزدیک به یکدیگر بود؛ ملیت ژاپنی، هوش بالا و چهره‌ای گوشه‌گیر، تشنه اطلاعات و پرفسوری با چهره مرموز فیلم‌ها، اما دوریان ناکاموتو با قاطعیت این موضوع را رد کرد و گفت به هیچ‌عنوان با خلق بیت‌کوین ارتباطی ندارد.

آیا ایلان ماسک ساتوشی ناکاموتو واقعی است؟

از سال 2008 تا به حال افراد زیادی به‌عنوان ناکاموتو معرفی شدند و هنوز معلوم نیست پشت این لقب کدام فرد یا گروهی نهفته‌اند. این گمانه‌زنی‌ها به حدی است که ایلان ماسک کارآفرین آمریکایی و ثروتمندترین مرد این روز‌های جهان که مدیرعامل خودروسازی تسلا و سهام توییتر را در دست دارد، به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شود. اما تمام این فرضیات و گمانه‌زنی‌ها هنوز به اثبات و جامعیت موضوعی واقعی نرسیده و مردِ پشت پرده بیت‌کوین هنوز هم ناشناس باقی مانده است.

 

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال (Crypto currency ) همتا به همتا از نسخه پول الکترونیکی است که به‌صورت غیرمتمرکز در بستر شبکه بلاکچین ایجاد شده است.  منظور از غیرمتمرکز یا تمرکززدایی این است که هیچ نهاد یا حکومتی روی تراکنش‌های شما با این کریپتوکارنسی نظارت نداشته و تنها ناظر معاملات شخص خریدار و فروشنده است. عدم دسترسی دولت‌ها و بانک‌ها به تراکنش‌های بیت‌کوین باعث شده تا بسیاری کشورها از پذیرش آن سرباز زده و آن را به‌عنوان یک پول قابل استفاده به رسمیت نشناسند.

بیت کوین سمبل ارزهای دیجیتال در فناوری بلاک چین

تمرکز زدایی و در امان ماندن از چاپ‌کردن واحدهای پولی، ویژگی‌هایی است که این ارز دیجیتال محبوب با خود به‌همراه دارد تا تراکنش‌های میان کاربران را سهولت بخشد. تمام مردم در سراسر جهان می‌توانند از بیتکوین به‌عنوان یک دارایی دیجیتالی استفاده کنند. هیچ‌گونه محدودیت و خط مشی مقامات و دولت‌ها روی این کریپتوکارنسی وجود نداشته و کاربران از هرگونه مدیریت ثانویه بر دارایی خود در امان هستند.

 

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین (Blockchain)  را می‌توان یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر معرفی کرد. این تکنولوژی پرقدرت به‌قدری باارزش و پر کاربرد است که از آن به‌عنوان بزرگترین اختراع بعد از «اینترنت» یاد کرده‌اند.

اگر با بلاکچین و ویژگی‌های آن آشنا نیستید می‌توانید شرح کامل آن را در مقاله بلاک چین چیست آرمین آکادمی مطالعه کنید.

بلاک چین  یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی است که تا به امروز توسط بشر اختراع شده اما این شبکه قدرتمند دیده‌شدن خود را تا حد زیادی به بیت‌کوین مدیون است. در واقع بلاک چین یک نوع دفتر داده کل است که تمام بیت‌کوین‌های استخراج شده تا به امروز روی آن ذخیره شده است. برای اولین بار ساتوشی ناکاموتو در وایت‌پیپر بیت‌کوین این شبکه پر قدرت را معرفی کرد.

سود حاصل از بیت کوین

در مبادلات متمرکز مانند تراکنش‌هایی که در بانک انجام می‌شود، تنها یک سیستم مرکزی از تراکنش‌ها و افراد انجام‌دهنده آن اطلاع دارد. در تراکنش بلاک چین بیت‌کوین تمام افراد شرکت‌کننده یا همان گره‌ها (Nodes) از تراکنش‌ها اطلاع پیدا می‌کنند.

اگر نرم‌افزار بیتکوین یک بانک در نظر گرفته شود, آدرس‌های بلاکچین (Blockchain Addresses) شماره حساب‌های Bitcoin به حساب می‌آیند. هر آدرس می‌تواند مقدار مشخصی BTC در خود نگهداری کند که همان تراکنش‌های کاربران است.

فعالیت بیتکوین  روی پایگاه داده بلاکچین

در شبکه بلاک چین اگر شخص A بخواهد یک بیتکوین به شخص B ارسال کند، درخواست تراکنش توسط کاربر A به کل شبکه ارسال می‌شود. تمام گره‌های شبکه امکان مشاهده تراکنش و موجودی کاربر A را دارند و می‌توانند از موجود بودن دارایی دیجیتالی شخص ارسال‌کننده به کاربر B اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر چک‌کردن موجودی، نکات دیگری نیز در هر تراکنش باید بررسی شود. یکی از این موارد بررسی مجوز خرج کردن دارایی، کاربر ارسال‌کننده به کاربر گیرنده است این کار به کمک یک کلید خصوصی منحصربه‌فرد انجام می‌شود.

با استفاده از امضای دیجیتال (Digital Signature)  کاربران متوجه می‌شوند آیا ارسال کننده کلید خصوصی مبداً را در اختیار دارد یا خیر.

تمامی این مراحل توسط یک تابع ریاضی پیچیده به نام تابع هش (Hash Functions) انجام می‌شود. با استفاده از این تابع اطمینان حاصل می‌شود هیچ کاربری به‌صورت تصادفی نمی‌تواند امضای دیجیتال یا کلید خصوصی حساب دیگری تولید کند.

با تایید بررسی‌های انجام شده، اطلاعات تراکنش فعلی به‌همراه هزاران تراکنش دیگر درون یک بلاک «بسته رمزنگاری‌شده» (Block) قرار گرفته و به زنجیره‌ی بلاک چین اضافه می‌شود.

 

بیت کوین چگونه استخراج می شود؟

استخراج  (mining)  بیت کوین فرآیندی است که در آن تراکنش‌های جدید به بلاک چین بیت‌کوین اضافه می‌شود.  به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین ماینر (Miner) می‌گویند. فرآیند تایید بلاک‌ها و ایجاد بلاک توسط ماینرها انجام می‌شود و سایر گره‌های شبکه تنها نرم‌افزار بیت‌کوین را روی سیستم خود اجرا کرده و به انجام خرید و فروش آن می‌پردازند.

در شبکه غیرمتمرکز بلاکچین، کاربران برای رسیدن به اجماع در تایید تراکنش‌ها از الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) استفاده می‌کنند. این الگوریتم تعیین می‌کند گره‌های شبکه براساس چه معیاری باید برای انجام فعالیت سایر کاربران مانند تایید تراکنش‌ها موافقت یا مخالفت کنند.

استخراج بیت کوین

همچنین الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW= Proof of Work) برای ایجاد امنیت تراکنش‌ها در نرم‌افزار بیتکوین استفاده می‌شود.

در این الگوریتم، پس از تایید تراکنش‌ها و اتمام مراحل رمزنگاری داده‌ها، ماینر بایستی براساس شروط مشخصی، یک تابع هش برای بلاک مربوطه ایجاد کند.

«اولین ماینری که بتواند برای بلاک فعلی در کمتر از 10 دقیقه یک کد هش منحصربه‌فرد ایجاد کند، مقداری بیت‌کوین به‌عنوان پاداش تعلق می‌گیرد.» این کار به تجهیزات پردازشی بسیار قوی نیاز دارد و از آن‌جایی که سختی این کار با استخراج منابع ارزشمند از معدن برابری می‌کند به فرآیند انجام آن ماینینگ می‌گویند.

BTC های تولید شده از این طریق جدید بوده و پس از واریز به حساب ماینر یک بیت‌کوین جدید ساخته می‌شود.

 

قیمت بیت کوین به چه عواملی بستگی دارد؟

در سال‌های ابتدایی پیدایش پادشاه‌ ارزهای دیجیتال به ازای استخراج هر بلاک جدید، 50 بیت‌کوین نصیب ماینر می‌شد. با وقوع اولین هاوینگ بعد از 4 سال، مقدار این رقم نصف شد و به‌ازای استخراج هر بلاک جدید ماینرها 25 بیت‌کوین کسب ‌می‌کردند.  پس از 4 سال با دومین هاوینگ، قیمت آن به 12.5 بیت‌کوین رسید. با وقوع آخرین هاوینگ در سال 2020 شاهد نصف شدن دوباره قیمت BTC  و رسیدن به رقم 6.25 هستیم.

قیمت بیت کوین به چه عواملی بستگی دارد

همه ما می‌دانیم که تعیین قیمت بیت‌کوین برعهده هیچ شخص یا نهادی نیست و هزینه پرداختی برای پادشاه ارزهای دیجیتال براساس عرضه و تقاضا در صرافی ارزهای دیجیتال تعیین می‌شود.

بیت‌کوین ارزش ذاتی ندارد و به پشتوانه اعتماد کاربران و سازمان‌ها توانسته قیمت بالایی را تجربه و به پادشاه ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

تاثیر اخبار فاندامنتال  بر قیمت بیت‌کوین

برخی اوقات اخبار یا حمایت افراد، شرکت‌ها و حتی کشورها باعث افزایش تقاضا و روند صعودی قیمت بیت‌کوین می‌شود حتی ممکن است چنین مواردی سقوط قیمتی را نیز به‌وجود آورد. به چنین مورادی که بر روی روند قیمت‌گذاری رمزارز ها تاثیر می‌گذارند اخبار فاندامنتال گفته می‌شود.

عوامل دیگری نیز روی قیمت BTC تاثیر می‌گذارد. برای مثال زمانی‌که یک راه‌حل برای کاهش مصرف برق در فرآیند ماینینگ بیتکوین مطرح می‌شود، روند تغییر قیمتی نیز برای آن مشاهده خواهد شد.

 

پشتوانه بیت کوین چیست؟

پشتوانه پول‌های رایج امروزی، اقتصاد هر کشور و اعتماد مردم به آن‌ها است. سوال مهمی که به‌وجود می‌آید، پشتوانه بیت‌کوین چیست و چه کسی آن را ارزش‌گذاری می‌کند.

خالق پادشاه رمزارزها هیچ نقشی در ارزش‌گذاری آن ندارد و روند تولید آن نیز توسط دستگاه‌های محاسباتی پیچیده انجام می‌شود، از این رو این سیستم پیچیده نیز نقشی در ارزش‌گذاری ندارد.

مشخص است که بیتکوین مانند سایر ارزهای فیات پشتوانه‌ دارایی فیزیکی ندارد و تنها پشتوانه آن اعتماد مردم است.

جالب است بدانید این ارز دیجیتال به هیچ سازمان و نهادی وابسته نیست، بنابراین اعتماد مردم نیز نشات گرفته از هیچ سازمان و نهادی نخواهد بود.  حال مشخص است پادشاه این روزهای بازار نه پشتوانه فیزیکی دارد و نه پشتوانه دولتی و سازمانی. چه دلیلی باعث محبوبیت بیت‌کوین می‌شود و تقاضای آن از سوی مردم را تا این حد زیاد و ارزشمند می‌کند. به این سوال با معرفی ویژگی‌ها و مزایای بیتکوین در ادامه پاسخ خواهیم داد.

 

بیت کوین چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌ها این رمز ارز باعث می‌شود تا مردم به یک دارایی دیجیتالی بدون پشتوانه فیزیکی و دولتی اعتماد کرده و آن را خرید و فروش کنند.  در ادامه  به چندتا از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین اشاره خواهیم کرد.

بیت کوین چه ویژگی های دارد

تمرکززدایی

مهم‌ترین ویژگی BTC را می‌توان غیرمتمرکز بودن آن به‌شمار آورد. اگرچه به واسطه تمرکززدایی هیچ پشتوانه دولتی و سازمانی برای آن وجود ندارد و عرضه و تقاضا صعود یا سقوط قیمتی آن را مشخص می‌کند. اما، از سوی دیگر نیز دولت‌ها هیچ‌گونه اجازه برای دستکاری، حذف یا اضافه‌کردن آن نداشته و نمی‌توانند هر زمان که بخواهند مانند پول آن را چاپ کرده یا مردم را از استفاده آن محروم کنند. همچنین هیچ‌کدام از مشکلات متمرکز بودن  برای این سیستم پرقدرت وجود ندارد و هرجای دنیا که باشید می‌توانید تراکنش‌های خود را به ثبت رسانید.

امنیت بالای بیت کوین

سیستم رمزنگاری‌شده بیت‌کوین باعث می‌شود افراد بدون شناخت و اعتماد به‌یکدیگر در یک فضای آنلاین معاملات خود را با امنیت بالا انجام دهند. تمامی حساب‌های کاربران با تکنیک‌های رمزنگاری نامتقارن ساخته شده، این قابلیت امکان دسترسی به حساب‌ها را غیر ممکن می‌کند.

شفافیت در انجام تراکنش‌ها

تمامی تراکنش‌هایی که در شبکه بیت‌کوین انجام می‌شود قابل ردیابی و مشاهده است. همه گره‌های شبکه می‌توانند آدرس‌های گیرنده و فرستنده را مشاهده کنند، البته این به‌معنای شناخت هویت افراد نیست.  باتوجه به‌ اینکه هیچ احراز هویتی در کیف پول دیجیتال انجام نمی‌شود شناسایی هویت افراد نیز ممکن نیست.

جابه‌حایی و حمل آسان

حمل پادشاه ارزهای دیجیتال ساده‌تر از آن چیزی است که تا به حال با ارزهای فیات سروکار داشته‌اید. این رمز ارز دیجیتالی است و با نصب یک کیف پول BTC به‌صورت نرم‌افزاری یا داشتن یک کیف پول سخت‌افزاری می‌توانید در مکان دلخواه به آن دسترسی داشته باشید.

سیستم اقتصادی مشخص BTC

تمامی اطلاعات مربوط به تعداد کل سکه‌های موجود، نحوه تولید و زمان تولید سکه‌های بیت‌کوین مشخص است.  21 میلیون کل بیت‌کوین‌هایی است که قرار است استخراج شود و این عمل از طریق ثبت و تایید تراکنش‌ها به دارندگان سیستم‌های محاسباتی تعلق می‌گیرد. با ایجاد هاوینگ هر چهارسال یک‌بار و نصف‌شدن پاداش هر تراکنش، تخمین‌زده شده تا سال 2140 تعداد کل 21 میلیون بیت‌کوین استخراج شود.

 

آیا بیت کوین امن است؟

یکی از بزرگترین دغدغه‌ی کاربران امنیت بیت‌کوین است. این رمز ارز بر پایه‌ی شبکه قدرتمند بلاکچین با ویژگی تمرکززدایی استوار شده و یک ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده به‌حساب می‌آید. اطلاعات کاربران در این سیستم روی یک سرور مرکزی ذخیره نمی‌شود و داده‌های هر کاربر روی سیستم شخصی خودش ذخیره می‌شود. همین امر امکان هک سروری مرکزی بیت‌کوین و سرقت اطلاعات را غیرممکن می‌کند.

یک هکر برای دسترسی به سرور مرکزی باید اطلاعات تمام گره‌های شبکه را هک کرده و صاحب تمام حساب‌های کاربران شود. این کار از لحاظ عملی و عقلانی امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، تمامی تراکنش‌های همتا به همتای (P2P) بلاکچین بیت‌کوین رمزنگاری شده و از الگوریتم‌های پیچیده مخصوص به‌خود تبعیت می‌کند و امکان هرگونه دخالت و دستکاری وجود نخواهد داشت.

عدم حذف، دستکاری و تغییر اطلاعات در شبکه از دیگر دلایل امنیت بالای بیت‌کوین است که خیال کاربران را از استفاده این غول دنیای دیجیتال آسوده می‌کند.

 

چرا باید بیت کوین بخریم؟

با یک حساب سرانگشتی از تولد تا رشد این رمز ارز متوجه اهمیت خرید بیت‌کوین می‌شوید.  همه ما می‌دانیم که BTC امروز همواره ارزشمندتر از دیروز است و برای آینده ممکن است این روند صعودی ثابت بوده و یک ذخیره دارایی با ارزشی فراهم کند. این سکه، روی دیگری نیز دارد و ممکن است با خرید بیت‌کوین در عین واحد با پایین آمدن قیمت، تمام دارایی خود را از دست بدهید.

برای خرید بیتکوین باید علم تحلیل بازار و شناخت کاملی از این رمز ارز داشته باشید تا به پاسخ سوال خود برسید. نمی‌توان با پیشنهاد دوست، آشنا یا یک مقاله اقدام به خرید پادشاهی کرد که قیمت آن نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. نقطه قوت خرید این رمز ارز زمان مناسب است.

 

آینده بیت کوین چگونه خواهد بود؟

بیت‌کوین دنیای جدیدی در زمینه تکنولوژی و دارایی‌های دیجیتالی به روی بازارهای مالی و اقتصادی باز کرد. با استقبال مردم از ارزهای دیجیتال و ظهور انواع مختلف آن، اهمیت و ارزش استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال به‌وضوح قابل درک است. همانطور که در گذشته هیچ‌کس فکر نمی‌کرد دارایی‌هایی بتوانند جایگزینی برای ارزهای فیات باشند؛ برای بیت‌کوین نیز نمی‌توان نسخه مشخصی پیچید.

آینده بیت کوین

چیزی که مشخص است امروزه بیت‌کوین در راس توجه مردم و حتی سازمان‌ها و کشورها قرار دارد و با اعتماد مردم به یک پول مجازی رایج تبدیل می‌شود. اما هیچگونه پیش‌بینی مشخصی را برای موفقیت روزافزون یا شکست آن نمی‌توان تخمین زد زیرا این رمز ارز مشکلات خاص خود را دارد.

 

مشکلات بیت کوین چیست؟

اولین و مهم‌ترین مشکل بیت‌کوین را می‌توان مفاهیم سخت و درک آن توسط عموم مردم به‌شمار آورد. بسیاری از مردم برای کار با این رمز ارز باید دانش استفاده از آن را یاد  بگیرند و برای افراد راحت طلب و قدیمی ممکن است پذیرش این پیچیدگی چندان ساده نباشد.

برای انجام تراکنش با پادشاه ارزهای دیجیتال باید 10 دقیقه زمان صرف کنید، این زمان در مقایسه با تراکنش‌های عادی بانکی بسیار زیاد است و اگرچه امنیت آن را بالا می‌برد اما این کندی معضل بزرگی برای کاربران به‌وجود می‌آورد.

گفتنی است راه‌حل‌هایی مانند لایتینگ برای رفع مشکل زمان تراکنش بیتکوین به‌وجود آمده که هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و به مرحله فراگیر نرسیده است.

معضلات قانونی از دیگر مشکلات این غول ارز دیجیتالی است. بسیاری از کشورها مانند ژاپن از این رمز ارز استقبال کرده‌اند و موضع خوبی برای استفاده از آن در پیش‌ گرفته‌اند؛ درحالی‌که بسیاری دیگر از کشورها  خرید و فروش آن را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده‌اند. این وسط کشورهایی نیز وجود دارند که هنوز موضع مشخصی را برای پذیرش یا عدم پذیرش بیتکوین در پیش نگرفته‌اند.

مقالات پیشنهادی مشابه :

منابع: بیت کوین چیست و چه کارآیی دارد؟

شبکه و بلاک چین بیت کوین

جمع‌بندی

شکی در محبوبیت بالای بیتکوین میان مردم نیست و روزبه‌روز این دارایی دیجیتالی در حال کاربردی‌تر شدن است. اطلاع از این‌که بیت‌کوین چیست و چگونه خرید و فروش می‌شود به شما کمک می‌کند مسیر ورود به دنیای بازار دیجیتال را یاد بگیرید و در عین حال هم تکنولوژی‌های جدید و دنیای اقتصادی نوظهور را شناخته و هم یک تصمیم مهم برای سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید بگیرید. ما در این مقاله سعی کردیم یک دید کلی از بیت‌کوین، کارکرد، ویژگی و مشکلات آن به شما ارائه کنیم.

 

🎓 ممنون  که مقاله آموزشی ما را مطالعه کردید، لطفا نظرات خودتان را برای ما بنویسید و به تیم آرمین آکادمی انرژی مثبت بدهید! 🙏🏻🌹🎯😊

🌐 منابع :  armin-academy.com /

تلگرام آکادمی : 🆔 @Armin_Academy1

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
در صورت تمایل پست های ما را به اشتراک بگذارید *

نظرات (1)

  1. Farhad

    واقعا ممنون خیلی جامع و کامل بود و خسته نباشید به شما ❤️🌺🌺

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریپتوکارنسی